Ikkunoiden mallintaminen

Ikkunat mallinnetaan XZ-tasoon kokoonpanona, jonka origo on vasemmassa yläkulmassa, syvyyssuunnassa karmin keskellä. Ikkunat mallinnetaan mahdollisimman kevyesti ilman turhia historian vaiheita.

Viivaleveys ja taso

Viivojen viivaleveyksien tulee olla 0.13.

Viivojen tulee sijaita tasolla 26 seuraavin poikkeuksin:
  • Karmin ulkoreunaa kiertävä viiva tasolla 101. Tämän viivan perusteella muodostetaan aukko seinään.
  • Tasolle 1001 on mahdollista lisätä viiva, jonka perusteella aukko muodostetaan seinän verhouskerrokseen. Edellytyksenä on, että seinän ominaisuuksissa on annettu arvo 1 parametrille Verhousylitys aukkojen kohdalla. Muihin kerroksiin muodostetaan aukko tasolla 101 olevan viivan mukaan.

Pinnat

Ikkunoissa on sama pintojen nimeämiskäytäntö kuin ovissa.

Muuttujat

Ikkunat saavat olla täysin varioituvia. Perusmuuttujina toimivat leveys ROW ja korkeus ROH, joista kaikki muut leveydet ja korkeudet lasketaan mittamuuttujien kaavoilla.

Karmi

Ensimmäinen mallinnettava osa on karmi, samaan tapaan kuin ovessa. Origon tulee olla karmin keskellä, vasemmassa yläkulmassa ulkoapäin katsottuna. Ikkuna ei saa liikkua origon suhteen mittojen muuttuessa.

Karmin leveysmuuttuja on ROW ja korkeusmuuttuja ROH. Karmi pursotetaan molempiin suuntiin. Pursotuspaksuus on FRAME_THICK.

Karmin pinnat nimetään seuraavasti:

  • Ulkoseinän pinta CASE_EXT
  • Sisäseinän pinta CASE_INT

Kun karmi on pursotettu, siihen lisätään viiva, joka kiertää karmin ulkoreunoja. Tämä viiva lisätään tasolle 101. Kun ikkuna lisätään rakennusmalliin, ohjelma tekee seinään aukon tämän viivan perusteella. Viiva tehdään omana luonnoksena karmin pintaan, ja siitä tehdään ohjauskäyrä.

Puite

Ikkunan puite/puitteet ja niiden lasit muodostavat alikokoonpanon. Puite ja lasi mallinnetaan, ja sijoitetaan ehdoilla kiinni toisiinsa. Puitteen pinnat nimetään seuraavasti:

  • Sisäpinta BODY_INT
  • Ulkopinta BODY_EXT

Lasin pinnat nimetään seuraavasti:

  • Ulkopinta GLASS_EXT
  • Sisäpinta GLASS_INT

Moniosaiset ikkunat

Jos ikkunan karmissa on enemmän kuin yksi aukko, aukoille annetaan omat muuttujat. Esimerkiksi pystysuuntaisessa ikkunassa UPH, MIDH ja vaakasuuntaisessa LEFTW ja RIGHTW.

Huomaa:
  • Kokoonpanomallinnus vaatii 3D-mallinnus -lisäominaisuuden.