Kauko-, piste-, kohdevalon ominaisuudet

Rendering

Määritä valon ominaisuudet: voimakkuus, onko valo päällä/pois, valon väri, sijainti ja suunta sekä varjot.

Keskusteluikkunan valinnat

Päällä
Valitse valo päälle (oletusarvo) tai pois päältä.
Käytä OpenGL-valona
Valitse ominaisuus päälle tai pois päältä (oletusarvo). Jos käytät valoa OpenGL-valona, valo näkyy Visualisointi-tilan lisäksi myös työskentelytilassa.
Nimi
Voit nimetä valon. Tunnistat valon helpommin puussa ja valotaulukossa.
Voimakkuus
Voimakkuus (valaistusteho) voi saada arvon 0-1. Kun muutat arvoa, näet voimakkuuden muutoksen heti mallissa.
Valon vaimeneminen
Voit valita ominaisuuden piste- ja kohdevalolle. Valitse jokin seuraavista:
  • Vakio - Valon voimakkuus ei etäisyyden kasvaessa heikkene.
  • Lineaarinen - Valo voimakkuus puoliintuu etäisyyden kaksinkertaistuessa.
  • Vaimenee neliöön - Valon voimakkuus vähenee neljännekseen etäisyyden kaksinkertaistuessa.
Valon väri
Oletuksena on valkoinen valo. Voit määrittää värin seuraavilla tavoilla:
  • Anna värin RGB-arvo Punainen, Vihreä ja Sininen -kenttiin.
  • Napsauta Paletti -painiketta ja valitse väri paletista. Säädä valoisuutta liukukytkimellä. Hyväksy värivalinta. Valitsemasi värin RGB-arvo esitetään keskusteluikkunassa.
Varjot
Valitse luoko valo varjoja vai ei. Muokkaa varjojen muuttuja-arvoja napsauttamalla Asetukset -painiketta. Voit muokata kolmea muuttujaa: resoluutio, pehmeys ja laatu. Valitse uusi arvo luettelosta tai kirjoita numeerinen arvo kenttään. Numeeriset arvot voivat olla seuraavat:
  • Resoluutio voi saada arvon välillä 0 - 2048. Resoluutiolla 0 varjoista tulee terävät.
  • Pehmeys voi saada arvoja 0 - 5.5.
  • Laatu voi saada arvoja 0 - 9.
Paras ja terävin kuva saavutetaan arvoilla Resoluutio=0, Pehmeys=1 ja Laatu=9.
Valokeila
Voit valita ominaisuuden kohdevalolle. Napsauta Asetukset -painiketta, ja kirjoita numeeriset arvot kenttiin. Numeeriset arvot ovat seuraavat:
  • Valokartion kulma - Määrittää valokartion aukeamiskulman asteina (angle1).
  • Valokartion delta-kulma - Määrittää puolivalon alueen asteina (angle2).
  • Säteen jakaantuminen - Määrittää valonsäteen jakaantumista. Suurilla arvoilla, kuten arvolla 8, valonsäteet keskittyvät valokartion keskustaan. Pienillä arvoilla, kuten arvolla 0 ja sitä pienemmillä, valonsäteet keskittyvät valokartion reuna-alueelle.
Sidonta
Voit sitoa piste- ja kohdevalon pisteeseen osamallissa. Toimintoa ei voi valita kokoonpanomallissa. Kiinnityspisteen osoittamiseen voit valita aputoimintoja.
Valon sidonta
Paikka
Voit määrittää piste- ja kohdevalon paikan mallissa. Paikan osoittamiseen voit valita aputoimintoja.
Valon paikka
Suunta
Pistevalo valaisee pallomaisesti joka suuntaan. Sen valonsäteet lähtevät sijaintipisteestä ja jakautuvat tasaisesti.
Kohdevalolle voit määrittää sekä sijainnin että suunnan. Napsauta ensin Paikka-painiketta, ja osoita sijaintipiste mallissa. Napsauta sen jälkeen Suunta-painiketta, ja osoita suuntapiste mallissa. Valonsäteet levittäytyvät kartiomaisesti sijaintipisteestä suuntapistettä kohti. Suunnan osoittamiseen voit valita aputoimintoja.
Valon suunta
Kierto, Korkeus
Määritä kaukovalon sijainti ja suunta Kierto- ja Korkeus-liukukytkimillä. Kierto on valon (auringonvalon) tulosuunta ja voit säätää sitä mallin ympäri 0-360 astetta.
Korkeus on valon (auringon) korkeuskulma (-90) 0 - 90. Kun Korkeus = 0, aurinko on horisontin tasossa. Kun Korkeus = 90, aurinko on suoraan yläpuolella.
Voit asettaa kaukovalon paikan ja suunnan koordinaatit nolliksi, jolloin valon suunta on suhteellinen kulmaan nähden. Suhteellisen kaukovalon tulokulmaa ei tarvitse enää muokata, kun katselusuunta malliin muuttuu.
Visualisoi
Työikkunassa oleva malli visualisoidaan, kun napsautat painiketta.
Lisätoim.
Toiminto avaa Valon muokkaus -keskusteluikkunan, jossa voit muokata valon varjostusominaisuuksia.
Valon varjostusominaisuudet