Liitä objekti leikepöydältä
Liitä leikepöydällä olevat objektit avoinna olevaan piirustukseen tai malliin tilannekohtaisen valikon toiminnolla Leikepöytä > Liitä. Objekteja sijoitetaan leikepöydälle tilannekohtaisen valikon toiminnoilla Leikepöytä > Leikkaa tai Leikepöytä > Kopioi.
Jos leikepöytä on tyhjä, toiminto ei ole valittavissa.
- Tee jompikumpi seuraavista:
- Avaa tilannekohtainen valikko hiiren oikealla painikkeella, ja valitse Leikepöytä > Liitä.
- Paina Ctrl+V.
- Viitepisteestä piirtyy katkoviiva kohdistimen ollessa lähes vaaka- tai pystysuorassa tai
45 asteen suunnassa. Tällöin kohdistin muuttuu symboliksi, joka osoittaa, että kohdistin
voidaan lukita kyseiseen suuntaan. Tee jompikumpi seuraavista:
- Lukitse kohdistin haluttuun suuntaan hiiren vasemmalla painikkeella.
- Estä kohdistimen suunnan lukitus painamalla Alt-näppäintä paikkaa osoitettaessa.
Voit lukita kohdistimen myös muun kuin viitepisteen suhteen nollaamalla koordinaatit haluttuun pisteeseen Q-näppäimellä.
- Osoita objektin paikka.
Ennen paikan osoitusta voit valita apuvalikosta käyttöön aputoimintoja, joilla voit esimerkiksi kääntää objektia tai muuttaa sen korkeusasemaa.
Voit pyörittää objektia xy-tasossa myös näppäintoiminnoilla. Näet kulman muutoksen tilariviltä (kulman gamma arvo muuttuu).
- 45° välein Page Up ja Page Down-näppäimillä.
- 5° välein kohdistimen ohjausnäppäimillä nuoli ylös ja nuoli alas.
- 1° välein kohdistimen ohjausnäppäimillä nuoli vasemmalle ja nuoli oikealle.
- Voit liittää leikepöydälle kopioidut objektit mihin tahansa piirustukseen tai malliin, esimerkiksi toisen rakennuksen piirustukseen tai malliin. Objektien korkeusasema määräytyy aktiivisen kuva-malliparin kerroksen peruskorkeuden mukaan.
- Voit liittää leikepöydälle leikatut objektit ainoastaan samaan piirustukseen, ja mallissa leikatut objektit samaan malliin.
- Voit pyörittää objektia näppäintoiminnoilla, kun ../user/SETUP -tiedostossa on avainsana set.vertex.grouparrowrotate= 2.