Liitä objekti leikepöydältä

Liitä leikepöydällä olevat objektit avoinna olevaan piirustukseen tai malliin tilannekohtaisen valikon toiminnolla Leikepöytä > Liitä. Objekteja sijoitetaan leikepöydälle tilannekohtaisen valikon toiminnoilla Leikepöytä > Leikkaa tai Leikepöytä > Kopioi.

Jos leikepöytä on tyhjä, toiminto ei ole valittavissa.

  1. Tee jompikumpi seuraavista:
    • Avaa tilannekohtainen valikko hiiren oikealla painikkeella, ja valitse Leikepöytä > Liitä.
    • Paina Ctrl+V.
  2. Viitepisteestä piirtyy katkoviiva kohdistimen ollessa lähes vaaka- tai pystysuorassa tai 45 asteen suunnassa. Tällöin kohdistin muuttuu symboliksi, joka osoittaa, että kohdistin voidaan lukita kyseiseen suuntaan. Tee jompikumpi seuraavista:
    • Lukitse kohdistin haluttuun suuntaan hiiren vasemmalla painikkeella.
    • Estä kohdistimen suunnan lukitus painamalla Alt-näppäintä paikkaa osoitettaessa.

    Voit lukita kohdistimen myös muun kuin viitepisteen suhteen nollaamalla koordinaatit haluttuun pisteeseen Q-näppäimellä.

  3. Osoita objektin paikka.

Ennen paikan osoitusta voit valita apuvalikosta käyttöön aputoimintoja, joilla voit esimerkiksi kääntää objektia tai muuttaa sen korkeusasemaa.

Voit pyörittää objektia xy-tasossa myös näppäintoiminnoilla. Näet kulman muutoksen tilariviltä (kulman gamma arvo muuttuu).

  • 45° välein Page Up ja Page Down-näppäimillä.
  • 5° välein kohdistimen ohjausnäppäimillä nuoli ylös ja nuoli alas.
  • 1° välein kohdistimen ohjausnäppäimillä nuoli vasemmalle ja nuoli oikealle.
Huomaa:
  • Voit liittää leikepöydälle kopioidut objektit mihin tahansa piirustukseen tai malliin, esimerkiksi toisen rakennuksen piirustukseen tai malliin. Objektien korkeusasema määräytyy aktiivisen kuva-malliparin kerroksen peruskorkeuden mukaan.
  • Voit liittää leikepöydälle leikatut objektit ainoastaan samaan piirustukseen, ja mallissa leikatut objektit samaan malliin.
  • Voit pyörittää objektia näppäintoiminnoilla, kun ../user/SETUP -tiedostossa on avainsana set.vertex.grouparrowrotate= 2.