Rakennuksen koordinaatit ja korkeudet
Architectural, Framer
Voit määrittää tontin origon koordinaatit ja pohjoissuunnan sekä tontin, mallin ja rakennuksen origojen sijainnin suhteessa toisiinsa. Kun tallennat mallin IFC-tiedostoon, myös koordinaatit kirjoitetaan IFC-tiedostoon. Koordinaatit kirjoitetaan tontin origoon.
- Avaa rakennuksen dokumenttiselain.
- Avaa Asetukset > Paikka- ja korkeustiedot.
- Kaksoisnapsauta Rakennuksen koordinaatit.
Määritä tiedot Rakennuksen koordinaatit ja korkeudet -keskusteluikkunassa.
Tontin sijainti
- Koordinaattien muoto
- Valitse esitystavaksi jokin seuraavista:
- ddd.dddd - Desimaaliasteet, esimerkiksi 61.45508644° N, 23.85375571° E
- ddd mm.mmmm - Asteet ja desimaaliminuutit, esimerkiksi 61° 27.305186' N, 23° 51.225343' E
- ddd mm ss.ssssss - Asteet, minuutit ja sekunnit: 61° 27' 18.311184" N, 23° 51' 13.520569" E
- Tontin origon sijainti
- Anna koordinaatit tekstikenttiin.
- Tontin leveysaste
- Tontin pituusaste
- Mallin kulma
- Oletuksena mallin kulma on 0, jolloin rakennusmallin y-akseli on leveysastesuoran suuntainen.
- Tontin origon sijainti Vertex-koordinaateissa
- Anna tontin origon etäisyys (mm) mallin origosta x- ja y-akselien suunnassa tekstikenttiin.
- Tontin sijainti x
- Tontin sijainti y
Korkeus merenpinnasta
Nämä korkeustiedot vaikuttavat rakennuksen piirustuksiin lisättäviin korkeusasemamerkintöihin.
- Tontin korkeus
- Anna tontin korkeusasema (A) metreinä suhteessa meren pintaan kenttään Korkeusasema (m).
- Rakennuksen korkeus merenpinnasta
- Anna jompikumpi seuraavista korkeuksista. Ohjelma laskee toisen arvon.
- Rakennuksen korkeus tontista - Anna rakennuksen origon (0,0,0) etäisyys (d) metreinä tontin korkeusasemasta (A).
- Rakennuksen origo - Anna rakennuksen origon (0,0,0) korkeusasema (B) metreinä suhteessa meren pintaan.