Kohdistimen hakutoiminnot
Voit hakea pisteeseen joko kohdistimella osoittamalla tai yleisillä hakutoiminnoilla. Valitse toiminto tilannekohtaisesta valikosta tai käytä näppäintoimintoa. Pisteen hakutoiminto nollaa suhteelliset siirtymäkoordinaatit dx,dy,dz haettuun pisteeseen, jolloin pisteestä tulee paikallinen nollapiste.
Haku | Näppäintoiminto | |
Viivaan | Z | |
Pisteeseen | X | |
Keskipisteeseen | C | |
Leikkauspisteeseen | S | |
Puoliväliin | D | |
Kaaren tai suljetun viivaketjun keskipisteeseen | ||
Kaaren tangenttipisteeseen / ympyrän keskipisteeseen | ||
Pintaan | Shift+M | |
Tasopinnan keskipisteeseen / käyrän kulmapisteeseen | ||
Pinnan läpi | W |
Suhteellinen haku
Näppäintoiminnolla Shift+näppäin voit hakea objektin pisteeseen siten, että pistettä ei osoiteta ts. suhteellisen siirtymän koordinaatit eivät nollaudu. Voit nollata siirtymän koordinaatit tämän jälkeen näppäintoiminnolla Q, ja esimerkiksi lukita kohdistimen ja antaa siirtymän pisteestä. Käytettävissä on seuraavat suhteelliset hakutoiminnot:
- Viivaan Shift+L
- Pisteeseen Shift+X
- Leikkauspisteeseen Shift+S
Huomaa: Jos piirustuksessa tai mallissa on hilaverkko, voit tarttua hilaverkon pisteisiin näppäimistön
kulmasulkumerkeillä (< tai >). Voit lisätä hilaverkon muokkaamalla yleisiä piirto- ja
mallinnusasetuksia.