Kierrä osaa akselin ympäri
Advanced Face Modeling Package
Yleistä
- Voit kiertää osaa valitsemasi kiertoakselin ympäri.
- Viiva kertoo kiertoakselin suunnan, sijainnin ja kiertymäalueen alku- ja loppupisteen.
- Voit myös osoittaa kiertymäaluetta rajaavat pinnat, jolloin viiva määrää ainoastaan kiertoakselin sijainnin
- Viivan päihin kuvitellut tasot (viivan normaalin suuntainen) kertovat sen välin, jonka alueelta malli kiertyy muotoaan muuttaen.
- Kiertoalueen ulkopuolelle jäävät malli osuudet pysyvät paikallaan (alkupää) tai kääntyvät kierron mukana (loppupää).
- Jos et osoita kiertoakselia osoittavaa viivaa, vaan osoitat vain rajaavat pinnat, ohjelma laskee kiertoakselin, mutta tulos voi olla yllättävä.
Käyttökohteet
- Spiraalimaisten esineiden (kuljetinruuvit, jääkairat) mallintaminen sekä kiertämällä valmistettujen koriste-esineiden (hiilihangot, makkaratikut yms.) mallintaminen.
- Kuvassa on osan keskellä kaksi ohjausviivaa, joita käytetään osoittamaan kiertoakseli sekä kiertymän alku- ja loppupäät.
- Kierto on tehty kummallekin viivalle erikseen.
Kierrä osaa
- Valitse valintanauhan toiminto Osa | Muotoilu Kierrä.
- Valitse mallista kiertoakselia osoittava viiva.
- Ellei kiertoakselin suuntaista viivaa ole mallissa, niin keskeytä toiminto ja mallinna ensin ohjausviiva, joka ilmaiseen kiertoakselin sijainnin ja sen alku- ja loppukohdan.
- Valitse mallista kiertymäalueen rajoja osoittavat pinnat tai aputasot.
- Tämä on vapaaehtoinen valinta, jos valitsit viivan (kohta 2), jonka päätepisteet kelpaavat kiertymän alku ja loppukohdaksi.
- Määritä tiedot Kierrä-keskusteluikkunaan.
- Anna kulman arvo.
- Valitse kiertymän suunta.
- Sisään
- Ulos
- Valitse Käytä, jotta näet, millaisena osa muodostuu antamillasi
arvoilla.
- Muokkaa tarvittaessa keskusteluikkunan tietoja.
- Valitse OK.
Esimerkki 1:
- Kiertoakseli on koko osan mittainen ja se sijaitsee osan keskellä. Kiertymän arvo on 360°.
Esimerkki 2:
- Kiertoakselin lisäksi on osoitettu kiertymää rajaavat pinnat. Kiertymän arvo on 360°.
Esimerkki 3:
- Kiertoakselia ei ole osoitettu lainkaan.
- Kiertymää rajaavat pinnat on osoitettu. Kiertymän arvo on 360°.
- Ohjelma laskee itse kiertoakselin, joten tulos ei välttämättä miellytä.
Esimerkki 4:
- Kiertoakseli on osan ulkopuolella. Kiertymän arvo on 360°.
Esimerkki 5:
- Kiertoakseliksi on osoitettu osan oma reunaviiva. Kiertymän arvo on 360°.
Esimerkki 6:
Puuporan terä.
- Poran runkoon on mallinnettu kaksi ohjausviivaa, joilla toisella suoritetaan kierto rungossa ja toisella kärjessä.
- Mallissa voisi olla myös yksi kiertoakseli ja kolme aputasoa, joita käytettään kiertymän alku- ja loppupään osoittamiseen.
- Kiertokulma porassa 1440° (= 4* 360°) ja kärjessä 360°.
Esimerkki 8:
Vasemmalla: Kierre, joka tarvitaan, kun mallinnetaan lihamyllyn ruuvia. Osaan ei ole vielä mallinnettu akselia.
Oikealla: Jääkairaa varten mallinnettu ruuvi.
- Huomaa, että poikkileikkauksen muoto säilyy, leikataanpa osa kierron jälkeen mistä tahansa kohtaa kiertoakselin normaalitason suunnassa.
Huomaa, että kierrä-toiminnolla mallinnettu jääkairan muoto on ulkoreunasta ohuempi, kuin
sisäreunasta
- Kuva vasemmalla.
- Jos osasta halutaan tasapaksu, käytä kierron jälkeen toimintoa Pintaketjun
offset.
- Kuva oikealla.
- Tee pintaketjun offset
Huomaa:
- Muokkaa piirrettä valitsemalla piirre puusta, ja valitse toiminto
Muokkaa
- Keskusteluikkuna Kierrä avautuu.
- Muokkaa arvoja ja valintoja.