Kierrä osaa akselin ympäri

Advanced Face Modeling Package

Yleistä

  • Voit kiertää osaa valitsemasi kiertoakselin ympäri.
    • Viiva kertoo kiertoakselin suunnan, sijainnin ja kiertymäalueen alku- ja loppupisteen.
  • Voit myös osoittaa kiertymäaluetta rajaavat pinnat, jolloin viiva määrää ainoastaan kiertoakselin sijainnin
  • Viivan päihin kuvitellut tasot (viivan normaalin suuntainen) kertovat sen välin, jonka alueelta malli kiertyy muotoaan muuttaen.
  • Kiertoalueen ulkopuolelle jäävät malli osuudet pysyvät paikallaan (alkupää) tai kääntyvät kierron mukana (loppupää).
  • Jos et osoita kiertoakselia osoittavaa viivaa, vaan osoitat vain rajaavat pinnat, ohjelma laskee kiertoakselin, mutta tulos voi olla yllättävä.

Käyttökohteet

  • Spiraalimaisten esineiden (kuljetinruuvit, jääkairat) mallintaminen sekä kiertämällä valmistettujen koriste-esineiden (hiilihangot, makkaratikut yms.) mallintaminen.

  • Kuvassa on osan keskellä kaksi ohjausviivaa, joita käytetään osoittamaan kiertoakseli sekä kiertymän alku- ja loppupäät.
  • Kierto on tehty kummallekin viivalle erikseen.

Kierrä osaa

  1. Valitse valintanauhan toiminto Osa | Muotoilu Kierrä.
  2. Valitse mallista kiertoakselia osoittava viiva.
    • Ellei kiertoakselin suuntaista viivaa ole mallissa, niin keskeytä toiminto ja mallinna ensin ohjausviiva, joka ilmaiseen kiertoakselin sijainnin ja sen alku- ja loppukohdan.
  3. Valitse mallista kiertymäalueen rajoja osoittavat pinnat tai aputasot.
    • Tämä on vapaaehtoinen valinta, jos valitsit viivan (kohta 2), jonka päätepisteet kelpaavat kiertymän alku ja loppukohdaksi.
  4. Määritä tiedot Kierrä-keskusteluikkunaan.
    • Anna kulman arvo.
    • Valitse kiertymän suunta.
      • Sisään

      • Ulos

  5. Valitse Käytä, jotta näet, millaisena osa muodostuu antamillasi arvoilla.
    • Muokkaa tarvittaessa keskusteluikkunan tietoja.
  6. Valitse OK.

Esimerkki 1:

  • Kiertoakseli on koko osan mittainen ja se sijaitsee osan keskellä. Kiertymän arvo on 360°.

Esimerkki 2:

  • Kiertoakselin lisäksi on osoitettu kiertymää rajaavat pinnat. Kiertymän arvo on 360°.

Esimerkki 3:

  • Kiertoakselia ei ole osoitettu lainkaan.
  • Kiertymää rajaavat pinnat on osoitettu. Kiertymän arvo on 360°.
    • Ohjelma laskee itse kiertoakselin, joten tulos ei välttämättä miellytä.

Esimerkki 4:

  • Kiertoakseli on osan ulkopuolella. Kiertymän arvo on 360°.

Esimerkki 5:

  • Kiertoakseliksi on osoitettu osan oma reunaviiva. Kiertymän arvo on 360°.

Esimerkki 6:

Puuporan terä.
  • Poran runkoon on mallinnettu kaksi ohjausviivaa, joilla toisella suoritetaan kierto rungossa ja toisella kärjessä.
  • Mallissa voisi olla myös yksi kiertoakseli ja kolme aputasoa, joita käytettään kiertymän alku- ja loppupään osoittamiseen.
  • Kiertokulma porassa 1440° (= 4* 360°) ja kärjessä 360°.

Esimerkki 8:

Vasemmalla: Kierre, joka tarvitaan, kun mallinnetaan lihamyllyn ruuvia. Osaan ei ole vielä mallinnettu akselia.

Oikealla: Jääkairaa varten mallinnettu ruuvi.
  • Huomaa, että poikkileikkauksen muoto säilyy, leikataanpa osa kierron jälkeen mistä tahansa kohtaa kiertoakselin normaalitason suunnassa.

Huomaa, että kierrä-toiminnolla mallinnettu jääkairan muoto on ulkoreunasta ohuempi, kuin sisäreunasta
  • Kuva vasemmalla.

  • Jos osasta halutaan tasapaksu, käytä kierron jälkeen toimintoa Pintaketjun offset.
    • Kuva oikealla.
  • Tee pintaketjun offset

Huomaa:
  • Muokkaa piirrettä valitsemalla piirre puusta, ja valitse toiminto Muokkaa
    • Keskusteluikkuna Kierrä avautuu.
    • Muokkaa arvoja ja valintoja.