Lisää tai vaihda osan materiaali
Yleistä
- Tilannekohtainen toiminto Visualisointi > Vaihda materiaali lisää
renderöintimateriaalin
- Valitulle pinnalle tai
- Kaikille osan pinnoille, joille ei ole erikseen valittu muuta materiaalia, jos mitään pintaa ei ole valittu.
- Renderöintimateriaalin voit valita kirjastosta tai osoittamalla mallista pinta, jossa jo on haluttu materiaali.
- Renderöintimateriaalia ei voi poistaa, kun se on kerran lisätty, mutta materiaalin voi vaihtaa
Lisää tai vaihda renderöintimateriaali osamallissa
- Haluatko asettaa materiaalin koko osalle, vai yhdelle tai useammalle pinnalle?
- Koko osalle (pois lukien pinnat, joilla on jo materiaali). Aloita kohdasta 2.
- Vain osalle pintoja. Aloita kohdasta 1.
- Valitse pinta tai pintoja, joille haluat asettaa materiaalin:
- Pidä Ctrl-näppäin painettuna, jos valitset useampia, kuin yhden pinnan.
- Valitse tilannekohtainen toiminto Visualisointi > Vaihda materiaali...
- Ohjelma avaa keskusteluikkunan Visualisointimateriaalin vaihto.
- Jos mallissa on ilmiasuja, niin valitse
- Vaikuttaako valittava renderöintimateriaali kaikissa ilmiasuissa vai
- Vaikuttaako valittava renderöintimateriaali vain valituissa ilmiasuissa.
- Valitse ne ilmiasut, joihin haluat renderöintimateriaalin.
- Valitse materiaalin valintatapa
- Napsauta Valitse-painiketta. Siirry kohtaan 4
- Napsauta Poimi pinnalta-painiketta. Siirry kohtaan X
- Selaa kirjastoa ja valitse materiaali kaksoisnapsauttamalla.
- Toiminnallisuus ja jatkovalinnat riippuvat siitä minkälaisen materiaalin valitsit.
- Joissain tapauksissa, kuten maalit, kysytään ensin kiiloastetta ja sen jälkeen värin valintaa värikartasta.
- Visualisointimateriaali -keskusteluikkuna
- Valitse OK.
Lisää tai vaihda renderöintimateriaali kokoonpanomallissa
- Valitse osa tai osia, joille haluat asettaa materiaalin
- Pidä Ctrl-näppäin painettuna, jos valitset useampia, kuin yhden osan
- Jatka kuten edellä 2...6
Huomaa:
- Selaimessa näkyvät Oma kirjasto (käyttäjän materiaalit) ja Vertex kirjasto (ohjelmistotoimittajan materiaalit).
- Joidenkin materiaalien pintakuviointi näkyy OpenGL-varjostuksessa.