Lisää tai vaihda osan materiaali

 

Yleistä

  • Tilannekohtainen toiminto Visualisointi > Vaihda materiaali lisää renderöintimateriaalin
    • Valitulle pinnalle tai
    • Kaikille osan pinnoille, joille ei ole erikseen valittu muuta materiaalia, jos mitään pintaa ei ole valittu.
  • Renderöintimateriaalin voit valita kirjastosta tai osoittamalla mallista pinta, jossa jo on haluttu materiaali.
  • Renderöintimateriaalia ei voi poistaa, kun se on kerran lisätty, mutta materiaalin voi vaihtaa

Lisää tai vaihda renderöintimateriaali osamallissa

  • Haluatko asettaa materiaalin koko osalle, vai yhdelle tai useammalle pinnalle?
    • Koko osalle (pois lukien pinnat, joilla on jo materiaali). Aloita kohdasta 2.
    • Vain osalle pintoja. Aloita kohdasta 1.

  1. Valitse pinta tai pintoja, joille haluat asettaa materiaalin:
    • Pidä Ctrl-näppäin painettuna, jos valitset useampia, kuin yhden pinnan.
  2. Valitse tilannekohtainen toiminto Visualisointi > Vaihda materiaali...
    • Ohjelma avaa keskusteluikkunan Visualisointimateriaalin vaihto.
  3. Jos mallissa on ilmiasuja, niin valitse
    • Vaikuttaako valittava renderöintimateriaali kaikissa ilmiasuissa vai
    • Vaikuttaako valittava renderöintimateriaali vain valituissa ilmiasuissa.
      • Valitse ne ilmiasut, joihin haluat renderöintimateriaalin.
  4. Valitse materiaalin valintatapa
    • Napsauta Valitse-painiketta. Siirry kohtaan 4
    • Napsauta Poimi pinnalta-painiketta. Siirry kohtaan X
  5. Selaa kirjastoa ja valitse materiaali kaksoisnapsauttamalla.
    • Toiminnallisuus ja jatkovalinnat riippuvat siitä minkälaisen materiaalin valitsit.
    • Joissain tapauksissa, kuten maalit, kysytään ensin kiiloastetta ja sen jälkeen värin valintaa värikartasta.
    • Visualisointimateriaali -keskusteluikkuna
  6. Valitse OK.

Lisää tai vaihda renderöintimateriaali kokoonpanomallissa

  1. Valitse osa tai osia, joille haluat asettaa materiaalin
    • Pidä Ctrl-näppäin painettuna, jos valitset useampia, kuin yhden osan
  2. Jatka kuten edellä 2...6
Huomaa:
  • Selaimessa näkyvät Oma kirjasto (käyttäjän materiaalit) ja Vertex kirjasto (ohjelmistotoimittajan materiaalit).
  • Joidenkin materiaalien pintakuviointi näkyy OpenGL-varjostuksessa.