Valmistele simulointiehdot animaatiota varten

Yleistä

  • Animointi perustuu simuloitaviin ehtoihin, joille on annettu nimi.
  • Animointi tapahtuu suorittamalla simuloitavat ehdot aakkosjärjestyksessä.
  • Simuloitavissa ehdoissa pitää olla määritelty alku ja loppuarvot ja mieluusti askeleiden lukumäärä.
  • Askeleiden lukumäärä määrää liikkeen nopeuden.
    • Jos siirrät mallin katseltavaksi Vertex Showroom-ohjelmaan, niin käytä suuria askeleiden lukumääriä (> 100), jotta liike ei olisi liian nopea.
  • Lähtötilanteessa mallissa on oltava ehtoja, joita voidaan simuloida:
    • Etäisyys.
    • Kulma.

Tee animointia varten uusi ilmiasu

Suosittelemme, että teet kokoonpanoon oman ilmiasun simulointeja varten.
  • Tällöin kokoonpanon oletusasento, josta mm. kokoonpanon piirustus tehdään, määritellään omilla ehdoillaan.
  • Aseta ne kokoonpanon ehdot, jotka tulisivat estämään simuloidun liikkeen, ilmiasukohtaisiksi, siten että ne vaikuttavat vain esim. perusilmiasussa tai niissä ilmiasuissa, jotka kuvaavat osien kiinteitä paikkoja.
  • Simuloitavat ehdot kannattaa määritellä toimimaan simulointia varten perustetussa ilmiasussa.
  • Aseta ehto ilmiasukohtaiseksi.

Määritä ehdolle simulointimahdollisuus

Simuloinnin voit määrittää, kun:
  • Lisäät etäisyys tai kulmaehdon tai
  • Muokkaat etäisyys tai kulmaehtoa.

  1. Syötä etäisyyden tai kulman alkuarvo.
  2. Syötä etäisyyden tai kulman loppuarvo.
  3. Syötä askeleiden lukumäärä kenttään STEPS.
    • Jos viet mallin Vertex Showroom'iin, niin käytä suurehkoja lukemia (>100), jotta liike ei olisi liian nopea.
  4. Testaa simulointia.
  5. Syötä ehdolle nimi kenttään NAME.
    • Nimi määrittää animointijärjestyksen.
    • Käytä joko aakkosia tai numeroita nimen alussa järjestyksen määräämiseksi.
    • Jos nimi puuttuu, ehtoa ei oteta mukaan animointiin.
  6. Määritä ehto koskemaan vain ilmiasua, jossa simulointi suoritetaan.