Erilaiset kohdistimet
Voit vaihtaa kohdistimen ulkonäköä 3D-mallissa, osamallin luonnostelutilassa, tai 2D-piirustuksessa.
Vaihda kohdistin nopeasti näppäintoiminnolla. Palauta normaali kohdistin painamalla samaa näppäintä, jolla vaihdoit kohdistimen ulkonäön.
Normaalin kohdistimen ulkonäköön vaikuttaa se mitä ollaan tekemässä.
- Elementin valinnan yhteydessä kohdistin on nuoli
- Kun valitaan piirtotoiminto, kohdistin vaihtuu plusmerkiksi
Näppäin | Kohdistin | Elementin valinta | Piirtotoiminto |
Normaali kohdistin | |||
K | Koordinaattiakselikohdistin | ||
Shift+H | Ikkunan laajuinen hiusristikohdistin |
Huomaa:
- Koodinaattiakselikohdistimen akselien ulkonäkö voidaan vaihtaa toisenlaiseksi lisäämällä asetusarvotiedostoon user/SETUP avainsana set.axiscursor.wincursor= 0. Vertexin käynnistämisen jälkeen kohdistin näyttää seuraavalta.
Näytä geometriavihje 3D-ikkunassa
Voit asettaa kohdistimeen vihjeikkunan näkyviin 3D-ikkunassa elementtien Piste, Viiva, Pinta ja Osa kohdalla.
Voit käyttää toimintoa esimerkiksi pintojen tunnistamiseen mallissa, jonka tuot Vertexiin. Jos Vertex tunnistaa pinnan, se osaa nimetä pinnan muodon.