Ohjausosa

Jos sijoitat sarjan valitsemalla keskusteluikkunassa sijoitustavaksi Uusi sarja, ohjelma lisää sarjaan ohjausosan.

  • Lineaarisen sarjan ohjausosa PATTERNXY.
  • Polaarisen sarjan ohjausosa PATTERNPOLAR.

Mikä on ohjausosa ja miten sen paikka osoitetaan?

  • Ohjausosa on sarjan ohjauskäyrä (3D-luonnos), joka määrittää komponenttien suunnan ja keskinäisen sijainnin sarjassa.
  • Sarjan lisäyksessä ohjausosan paikaksi osoitetaan piste tai viiva kokoonpanosta.
  • Ohjausosa paikka ei muuta sen osan paikkaan, josta sarja muodostetaan.
  • Sarjalle annettujen tietojen ja osoitetun paikan perusteella ohjauskäyrän 3D-luonnokseen lisätään automaattisesti geometrisia ehtoja.
  • Saat polaarisen sarjan ohjausosan näkyviin mallin piirustuksessa. Valitse ohjausosan ominaisuudeksi Apugeometria näkyvissä piirustuksessa.

Esimerkki - Ohjausosan paikan osoitus lineaarisessa sarjassa

  • Osoita ohjausosan paikka (A) komponentista, josta sarja muodostetaan. Paikaksi voit osoittaa myös muun kuin komponentin pisteen.
  • 3D-luonnoksen nollapiste asettuu osoitettuun pisteeseen.
  • Jos valitset sarjan kokoonpanopuusta, näet myös sarjan ohjausosan (B) kokoonpanossa.
  • Ohjauskäyrän viivojen värit kuvaavat positiivisten akselien suuntia (C). Pituussuunta X-akseli (punainen) ja leveyssuunta Y-akseli (vihreä).

Esimerkki - Ohjausosan paikan osoitus polaarisessa sarjassa

  • Osoita ohjausosan pisteen paikaksi (D) pinnan keskipiste.
  • 3D-luonnoksen nollapiste asettuu osoitettuun pisteeseen.
  • Jos valitset sarjan kokoonpanopuusta, näet myös sarjan ohjausosan (E) kokoonpanossa.
  • Kehänmuotoinen ohjauskäyrä piirretään ympyränä, jos sarjan kulma on 360.

Miten muokataan ohjausosaa?

  • Sen jälkeen, kun olet sijoittanut sarjan paikalleen, voit muokata komponenttien suuntaa ja keskinäistä sijaintia sarjassa.
  • Valitsemalla 3D-luonnoksen muokattavaksi voit muokata sarjan ominaisuuksia mittaehdoilla, esimerkiksi pituutta, kulmaa tai sädettä.
  • Älä poista viivoja tai automaattisesti lisättyjä mittaehtoja 3D-luonnoksessa.

Esimerkiksi, muokataan 3D-luonnon Kulma-ehtoa.