Kanavalinjan reititys

Piping Design

Mallinna kanavalinja luonnostelemalla reitti.

  • Lisää linja osoittamalla pistein kanavan keskilinjan reitti.
  • Reitin muutoskohtiin, jossa suunta vaihtuu, lisätään automaattisesti käyrä kanava.
  • Mallinna linja lähelle oikeisiin mittoihin. Muokkaa mittoja mittataulukolla. Tarkenna suorien osuuksien pituudet ja sijainti geometrisilla ehdoilla.

Lisää kanavalinja.

  1. Tee jompikumpi:
    • Valitse Kokoonpano-välilehden Kanavat-ryhmästä Lisää kanavalinja.
    • Valitse tilannekohtainen toiminto Lisää > Kanavalinja.
  2. Valitse Kanavat-välilehden Ominaisuudet-ryhmästä kanavalinjan ominaisuuksia. Valitse arvo kenttiin Luokka, Nimelliskoko, Seinämän paksuus, Nimike, Käyrä nimike.
  3. Valitse halutessasi Kanavat-välilehden Komponentti-ryhmästä Väri.
    Huomaa: Värin valinta noudattaa samaa periaatetta kuin yleinen värin valinta osille. Värin valinta vanhasta VxColor-paletista ei ole enää mahdollista.
    • Väri valitaan visualisoinnin materiaalin valintaikkunan kautta.
    • Voit valita visualisointimateriaalin selaamalla visualisointimateriaaleja. Vanhat VxColor-paletin värit löytyvät visualisoinnin kirjastokansiosta Vertex paletti.
    • Voit valita visualisointimateriaalin valitulta pinnalta.

    • Voit palauttaa oletusvisualisointimateriaalin.

    • Voit asettaa putkikomponenteille oletuksena visualisointimateriaalin putkikomponenttitietokantaan d_PIPECOMPONENTS, sivu 4. Mikäli oletusvisualisointimateriaali on määritelty, käytetään sitä. Muussa tapauksessa käytetään putkenvedon oletusvisualisointimateriaalia, joka puolestaan oletuksena on VxColor_146.

    • Vanhat numeroarvot (jotka viittaavat vanhan VxColor-paletin väreihin) toimivat yhä tietokannan COLOR-kentässä, eli kentässä oleva luku, esim. "6" viittaa visualisointimateriaalikirjaston kautta arvoon "VxColor_6".
    • Värin valinta toimii samalla tavoin G4Plant- sovelluksessa kanaville, putkistoille, kaapelihyllyille ja hoitotasoille.
  4. Valitse Valmis.
  5. Määritä vetotaso jollakin seuraavista:
  6. Määritä vetosuunta jollakin seuraavista:
  7. Tee jompikumpi:
    • Anna seuraavan nurkkapisteen paikka kirjoittamalla lukuarvo näppäimistöltä.
    • Ennen pisteen osoitusta voit hakea kohdistimen mallin Pisteeseen tai Viivaan, kun Haku-toiminto on valittuna.

      Pisteeseen, Viivaan tai Pintaan, kun Haku-toiminto on valittuna.

  8. Osoita nurkka- tai päätepiste. Jatka linjan mallinnusta osoittamalla seuraava piste.
  9. Voit peruuttaa linjan edelliseen pisteeseen näppäintoiminnolla Ctrl+Z, ja osoittaa pisteen uudelleen.

    Voit peruuttaa lisätyt saman linjan pisteet aloituspisteeseen saakka.

  10. Linjan reitityksessä voit lisätä välillä komponentin B-näppäimellä. Jatka reititystä, ja hyväksy komponentin paikka toiminnolla Valmis.
  11. Valitse Valmis.
Huomaa:
  • Saat akselien suunnat näkyviin kohdistimessa, jos painat K-näppäintä.