Erilaiset kohdistimet

Voit vaihtaa kohdistimen ulkonäköä 3D-mallissa, osamallin luonnostelutilassa, tai 2D-piirustuksessa.

Vaihda kohdistin nopeasti näppäintoiminnolla. Palauta normaali kohdistin painamalla samaa näppäintä, jolla vaihdoit kohdistimen ulkonäön.

Normaalin kohdistimen ulkonäköön vaikuttaa se mitä ollaan tekemässä.

  • Elementin valinnan yhteydessä kohdistin on nuoli
  • Kun valitaan piirtotoiminto, kohdistin vaihtuu plusmerkiksi
Näppäin Kohdistin Elementin valinta Piirtotoiminto
Normaali kohdistin
K Koordinaattiakselikohdistin
Shift+H Ikkunan laajuinen hiusristikohdistin
Huomaa:
  • Koodinaattiakselikohdistimen akselien ulkonäkö voidaan vaihtaa toisenlaiseksi lisäämällä asetusarvotiedostoon user/SETUP avainsana set.axiscursor.wincursor= 0. Vertexin käynnistämisen jälkeen kohdistin näyttää seuraavalta.

Näytä geometriavihje 3D-ikkunassa

Voit asettaa kohdistimeen vihjeikkunan näkyviin 3D-ikkunassa elementtien Piste, Viiva, Pinta ja Osa kohdalla.

Voit käyttää toimintoa esimerkiksi pintojen tunnistamiseen mallissa, jonka tuot Vertexiin. Jos Vertex tunnistaa pinnan, se osaa nimetä pinnan muodon.