Liitä leikepöydältä 2D

  • Liitä kokoonpanomallissa leikepöydällä oleva osat tai kokoonpanot kokoonpanoon.
  • Liitä osamallissa leikepöydällä oleva piirre osaan.
  • Liitä luonnoksessa leikepöydällä oleva luonnokseen
  •  Liitä piirustuksessa leikepöydällä olevat elementit piirustukseen

Esimerkkinä, Piirustus.

  1. Valitse välilehden Leikepöytä-ryhmästä Liitä.
  2. Osoita viitepiste.
  3. Osoita paikka.
  4. Valitse Valmis.

Tilannekohtaisena

Liitä leikepöydällä olevat elementit avoinna olevaan piirustukseen, malliin tai luonnokseen tilannekohtaisella toiminnolla Leikepöytä> Liitä.

Lisää elementtejä leikepöydälle valitsemalla elementit ja tilannekohtainen toiminto.

  • Leikepöytä > Leikkaa
  • Leikepöytä > Kopioi

Jos leikepöytä on tyhjä, toiminto Liitä ei ole valittavissa.

  1. Tee jompikumpi seuraavista:
    • Valitse tilannekohtainen toiminto Leikepöytä> Liitä.
    • Paina Ctrl+V.
  2. Piirustuksessa viitepisteestä piirtyy katkoviiva kohdistimen ollessa lähes vaaka- tai pystysuorassa tai 45 asteen suunnassa. Tällöin kohdistin muuttuu symboliksi, joka osoittaa, että voit lukita kohdistimen kyseiseen suuntaan.
    • Lukitse kohdistin haluttuun suuntaan hiiren vasemmalla painikkeella.
    • Estä kohdistimen suunnan lukitus painamalla Alt-näppäintä paikkaa osoitettaessa.
  3. Osoita elementin paikka.

Ennen paikan osoitusta voit valita aputoimintoja, joilla voit esimerkiksi kääntää elementtiä.

Voit asettaa elementin haluttuun kulmaan valitsemalla kulman arvon tilannetyökalurivin Kulma-luettelosta. Kulma vaikuttaa suhteessa valittuun viitepisteeseen.

Huomaa:
  • Piirustuksessa voit lukita kohdistimen myös muun kuin viitepisteen suhteen nollaamalla koordinaatit haluttuun pisteeseen Q-näppäimellä. Katso Aseta paikallinen nollapiste.
  • Toiminnolla Leikepöytä> Liitä voit liittää piirustuksesta kopioituja elementtejä osamallin luonnokseen.
  • Mallissa ennen osan paikan osoittamista voit kääntää osaa tai vaihtaa sijoituspistettä.
  • Ennen paikan osoitusta voit määrittää mille tasolle elementit asettuvat. Elementit voivat asettua alkuperäiselle tasolle, tilannetyökalurivin Taso-luettelosta valitulle tasolle, tai elementin tasoja voidaan lisäksi siirtää.