Valmistele simulointiehdot animaatiota varten
Yleistä
- Animointi perustuu simuloitaviin ehtoihin, joille on annettu nimi.
- Animointi tapahtuu suorittamalla simuloitavat ehdot aakkosjärjestyksessä.
- Simuloitavissa ehdoissa pitää olla määritelty alku ja loppuarvot ja mieluusti askeleiden lukumäärä.
- Askeleiden lukumäärä määrää liikkeen nopeuden.
- Jos siirrät mallin katseltavaksi Vertex Showroom-ohjelmaan, niin käytä suuria askeleiden lukumääriä (> 100), jotta liike ei olisi liian nopea.
- Lähtötilanteessa mallissa on oltava ehtoja, joita voidaan simuloida:
- Etäisyys.
- Kulma.
Tee animointia varten uusi ilmiasu
Suosittelemme, että teet kokoonpanoon oman ilmiasun simulointeja varten.
- Tällöin kokoonpanon oletusasento, josta mm. kokoonpanon piirustus tehdään, määritellään omilla ehdoillaan.
- Aseta ne kokoonpanon ehdot, jotka tulisivat estämään simuloidun liikkeen, ilmiasukohtaisiksi, siten että ne vaikuttavat vain esim. perusilmiasussa tai niissä ilmiasuissa, jotka kuvaavat osien kiinteitä paikkoja.
- Simuloitavat ehdot kannattaa määritellä toimimaan simulointia varten perustetussa ilmiasussa.
- Aseta ehto ilmiasukohtaiseksi.
Määritä ehdolle simulointimahdollisuus
Simuloinnin voit määrittää, kun:
- Lisäät etäisyys tai kulmaehdon tai
- Muokkaat etäisyys tai kulmaehtoa.
- Syötä etäisyyden tai kulman alkuarvo.
- Syötä etäisyyden tai kulman loppuarvo.
- Syötä askeleiden lukumäärä kenttään STEPS.
- Jos viet mallin Vertex Showroom'iin, niin käytä suurehkoja lukemia (>100), jotta liike ei olisi liian nopea.
- Testaa simulointia.
- Syötä ehdolle nimi kenttään NAME.
- Nimi määrittää animointijärjestyksen.
- Käytä joko aakkosia tai numeroita nimen alussa järjestyksen määräämiseksi.
- Jos nimi puuttuu, ehtoa ei oteta mukaan animointiin.
- Määritä ehto koskemaan vain ilmiasua, jossa simulointi suoritetaan.