Kauko-, piste-, kohdevalon ominaisuudet
Rendering
Määritä valon ominaisuudet: voimakkuus, onko valo päällä/pois, valon väri, sijainti ja suunta sekä varjot.
Keskusteluikkunan valinnat
- Päällä
- Valitse valo päälle (oletusarvo) tai pois päältä.
- Käytä OpenGL-valona
- Valitse ominaisuus päälle tai pois päältä (oletusarvo). Jos käytät valoa OpenGL-valona, valo näkyy Visualisointi-tilan lisäksi myös työskentelytilassa.
- Nimi
- Voit nimetä valon. Tunnistat valon helpommin puussa ja valotaulukossa.
- Voimakkuus
- Voimakkuus (valaistusteho) voi saada arvon 0-1. Kun muutat arvoa, näet voimakkuuden muutoksen heti mallissa.
- Valon vaimeneminen
- Voit valita ominaisuuden piste- ja kohdevalolle. Valitse jokin seuraavista:
- Valon väri
- Oletuksena on valkoinen valo. Voit määrittää värin seuraavilla tavoilla:
- Varjot
- Valitse luoko valo varjoja vai ei. Muokkaa varjojen muuttuja-arvoja napsauttamalla Asetukset -painiketta. Voit muokata kolmea muuttujaa: resoluutio, pehmeys ja laatu. Valitse uusi arvo luettelosta tai kirjoita numeerinen arvo kenttään. Numeeriset arvot voivat olla seuraavat:
- Valokeila
- Voit valita ominaisuuden kohdevalolle. Napsauta Asetukset -painiketta, ja kirjoita numeeriset arvot kenttiin. Numeeriset arvot ovat seuraavat:
- Sidonta
- Voit sitoa piste- ja kohdevalon pisteeseen osamallissa. Toimintoa ei voi valita kokoonpanomallissa. Kiinnityspisteen osoittamiseen voit valita aputoimintoja.
- Paikka
- Voit määrittää piste- ja kohdevalon paikan mallissa. Paikan osoittamiseen voit valita aputoimintoja.
- Suunta
- Pistevalo valaisee pallomaisesti joka suuntaan. Sen valonsäteet lähtevät sijaintipisteestä ja jakautuvat tasaisesti.
- Kierto, Korkeus
- Määritä kaukovalon sijainti ja suunta Kierto- ja Korkeus-liukukytkimillä. Kierto on valon (auringonvalon) tulosuunta ja voit säätää sitä mallin ympäri 0-360 astetta.
- Visualisoi
- Työikkunassa oleva malli visualisoidaan, kun napsautat painiketta.
- Lisätoim.
- Toiminto avaa Valon muokkaus -keskusteluikkunan, jossa voit muokata valon varjostusominaisuuksia.