Tuo 3ds-malli

Voit tuoda Vertexiin 3ds-mallin, ja lisätä sen komponenttikirjastoon samalla tavalla kuin itse mallintamasi komponentin.

Komponentin siirrettävyyden takaamiseksi 3ds-tiedosto ja siihen mahdollisesti liittyvä tekstuuri tulee tallentaa asiakaskohtaiseen ohjelmaympäristöön. Tekstuurin määrittävät tiedostot (yksi tai useampi kuvatiedosto, esimerkiksi jpeg- tai tiff-tiedosto) tulee olla samassa kansiossa kuin 3ds-tiedosto. Luo esimerkiksi kansio ../shared/lw/3ds, johon tallennat tiedostot. Avaa sen jälkeen 3ds-tiedosto Vertexiin seuraavasti:

  1. Tee jompikumpi seuraavista:
    • Valitse > Avaa tiedosto. Valitse 3ds-malli ja napsauta Avaa-painiketta.
    • Avaa 3ds-malli Vertexiin vedä ja pudota (drag and drop) -menetelmällä.

    3ds-tiedoston asetukset -keskusteluikkuna avautuu.

  2. Valitse jompikumpi seuraavista:
    • Luetaan fasettimallina - Fasettimalli on tiedostokooltaan pienempi, mutta et voi hakea mallin pisteisiin, jolloin esimerkiksi sijoituspisteen osoittaminen mallista on vaikeaa.
    • Luetaan tavallisena mallina - Tavallinen malli muodostuu kolmioverkoista. Voit hakea kolmioverkon pisteisiin esimerkiksi sijoituspistettä osoittaessasi.
  3. Anna Skaalauskerroin. Oletuksena on 1, jolloin mallia ei skaalata.
  4. Valitse jokin seuraavista:
    • Tuo kokoonpanona - Jos käytössäsi on Vertex BD ja 3D-mallinnus -lisäominaisuus, käytä tätä vaihtoehtoa. Kokoonpano koostuu osista. Voit muokata kutakin osaa yksitellen, esimerkiksi vaihtaa visualisointimateriaalin (edellyttää Visualisointi-lisäominaisuutta).
    • Tuo osana - Jos käytössäsi on Vertex BD mutta ei 3D-mallinnus -lisäominaisuutta, ja haluat muokata esimerkiksi visualisointimateriaaleja, käytä tätä vaihtoehtoa. Malli on yksi osa, josta voit valita pintoja muokattavaksi.
    • Tuo mallina - Jos käytössäsi on Vertex Layout, käytä tätä vaihtoehtoa.
  5. Tarvittaessa tyhjennä valintaruutu Muunna pinnat tasopinnoiksi. Ominaisuus on tarkoitettu käytettäväksi vain erikoistapauksissa, esimerkiksi luettaessa 3ds-malleja vanhalla Vertex-versiolla. Tasopinnoiksi muuntaminen kasvattaa mallitiedoston kokoa.
  6. Hyväksy OK-painikkeella.

    Malli avautuu mallinnusikkunaan. Jos toit mallin kokoonpanona tai osana, valintanauhassa ovat valittavissa 3D-mallintajan toiminnot. Voit muokata mallia, ja tallentaa sen komponenttikirjastoon.

Tallenna malli

Voit tallentaa avoinna olevan mallin Vertex-mallina (vxm) mihin tahansa kansioon valitsemalla > Tallenna nimellä. Jos haluat myöhemmin lisätä tallennetun mallin komponenttikirjastoon, tallenna malli kansioon ../custom/complibs/macro_custom.

Voit myös tallentaa ja lisätä mallin suoraan komponenttikirjastoon seuraavasti:

  1. Napsauta hiiren oikeaa painiketta mallinnusikkunassa.
  2. Valitse Tallenna kirjastoon > Makrokirjastoon. Tallenna rakennuskomponentti kirjastoon -keskusteluikkuna avautuu.

    Tallenna rakennuskomponentti kirjastoon -keskusteluikkuna

  3. Hyväksy OK-painikkeella.
  4. Sulje malli-ikkuna.

Malli tallentuu komponenttikirjastoon Vertex-mallina (vxm). Voit lisätä sen rakennukseen komponenttiselaimesta.