Ovien mallintaminen

Ovet mallinnetaan XZ-tasoon kokoonpanona, jonka origo on vasemmassa alakulmassa keskellä karmia. Ovet voidaan tehdä kahdella eri tavalla:

  • Ovimallit ovat varioituvia. Varioituvat mallit toimivat hitaammin Vertex BD -sovelluksessa.
  • Jokaisesta ovikoosta tehdään oma malli. Ei-varioituvat mallit toimivat nopeammin Vertex BD -sovelluksessa.

Mallintaessa on pyrittävä käyttämään perustoimintoja, esimerkiksi peruspursotuksia ja yksinkertaisia toimintoja. Pyöristyksiä ja ulkoisia referenssejä tulee välttää.

Viivaleveys ja taso

Molemmilla tavoilla mallinnettaessa viivaleveyksien tulee olla 0.13.

Viivojen tulee sijaita tasolla 27 seuraavin poikkeuksin:
  • Karmin ulkoreunaa kiertävä viiva tasolla 101. Tämän viivan perusteella muodostetaan aukko seinään.
  • Parvekeovien lasiaukkojen pinta-ala lasketaan mukaan huoneen ikkunapinta-alaan, kun parvekeoven lasiaukon viiva on tasolla 30.
  • Tasolle 1001 on mahdollista lisätä viiva, jonka perusteella aukko muodostetaan seinän verhouskerrokseen. Edellytyksenä on, että seinän ominaisuuksissa on annettu arvo 1 parametrille Verhousylitys aukkojen kohdalla. Muihin kerroksiin muodostetaan aukko tasolla 101 olevan viivan mukaan.

Pinnat

Pintojen nimeämiskäytäntö ja materiaalikategoriat ovat samat riippumatta mallinnustavasta.