Ikkuna- tai ovikirjasto -tietokantanäyttö

Ikkunakirjastoon lisättävän ikkunan tai ovikirjastoon lisättävän oven tiedot asetetaan tietokantanäytössä. Lisää tietokantaan rivi komponenttia varten: avaa tilannekohtainen valikko hiiren oikealla painikkeella ja valitse Lisää rivi edelle tai Lisää rivi perään. Voit myös kopioida aktiivisen rivin valitsemalla Kopioi rivi. Muokkaa rivin kentät uutta komponenttia vastaaviksi.

Sivu Yleiset

Kuvaus
Kirjoita kuvaus tekstikenttään.
Tunnus
Kirjoita rakennuksen pohjakuvaan lisättävä tunnus tekstikenttään.
Nimike
Kirjoita nimike tekstikenttään. Nimike määräytyy yleensä tyypin ja koon mukaan.
Tyyppi
Kirjastossa olevat ikkunat ja ovet voidaan jakaa eri luokkiin tyypin mukaan. Kirjoita tekstikenttään jokin olemassa oleva tyyppitunnus, tai luo uusi tyyppi seuraavasti:
  1. Napsauta Tyyppi-painiketta. Komponenttityypit-tietokantanäyttö avautuu.
  2. Lisää tietokantaan rivi: avaa tilannekohtainen valikko hiiren oikealla painikkeella ja valitse Lisää rivi edelle tai Lisää rivi perään. Voit myös kopioida aktiivisen rivin valitsemalla Kopioi rivi.
  3. Kirjoita kenttään Ryhmä IKKUNAT tai OVET.
  4. Kirjoita haluamasi tunnus kenttään Tyyppi.
  5. Kirjoita tyypin kuvaus kenttään Kuvaus.
  6. Hyväksy OK-painikkeella.
Kun olet luonut uuden tyypin, kirjoita sen tunnus Tyyppi-tekstikenttään. Kun lisäät ikkunaa tai ovea, valitset tyypin keskusteluikkunan kentän Tyyppi luettelosta.
Mtyyppi
Valitse komponentin makrotyyppi luettelosta.
  • 301 Ikkunat
  • 307 Kattoikkunat
  • 302 Ulko-ovi
  • 308 Sisäovi
Valmistaja
Kirjoita valmistajan nimi tekstikenttään.
Kirjaston vaihtokoodi
Voit vaihtaa rakennukseen lisätyn ikkunan, oven tai muun komponentin valitsemalla vastaavan komponentin toisen valmistajan kirjastosta. Vastaavaa komponenttia haetaan uudesta kirjastosta vaihtokoodin perusteella. Ohjelma hakee uudesta kirjastosta komponenttia, jolla on sama vaihtokoodi kuin alkuperäisellä komponentilla.
Vaihda rakennuskomponentin kirjastoa

Sivu Mitat

Aukon leveys
Mitta määrittää rakennuksen pohjakuvaan lisättävän aukon leveyden. Rakennuksen malliin muodostettavan aukon leveyteen mitalla on vaikutusta vain, jos ikkunan tai oven leveys on määritetty varioituvaksi. Muutoin leveyden määrää ikkunan tai oven 3D-malli tai 2D-piirustus, jonka avulla malli luodaan.
Tarvittaessa voit ilmaista mitan ikkunan tai oven leveyden ja projektin parametreissa määritetyn aukon vaakatoleranssin summana, esimerkiksi:
890+#P~WTOLH tai
890+#P~DTOLH
missä WTOLH on ikkuna-aukon vaakatoleranssi ja DTOLH on oviaukon vaakatoleranssi.
Aukon korkeus
Mitalla on vaikutusta rakennuksen malliin muodostettavan aukon korkeuteen vain, jos ikkunan tai oven korkeus on määritetty varioituvaksi. Muutoin korkeuden määrää ikkunan tai oven malli tai 2D-piirustus, jonka avulla malli luodaan.
Tarvittaessa voit ilmaista mitan ikkunan tai oven korkeuden ja projektin parametreissa määritetyn aukon pystytoleranssin summana, esimerkiksi:
890+#P~WTOLV tai
890+#P~DTOLV
missä WTOLV on ikkuna-aukon pystytoleranssi ja DTOLV on oviaukon pystytoleranssi.
Oletuskorkeus
Kirjoita sijoituspisteen korkeusasema suhteessa kerroksen peruskorkeuteen tekstikenttään. Ikkunan sijoituspiste on ikkunan yläreunassa, ja oven sijoituspiste oven alareunassa. Ikkunan sijoituspisteen korkeusasemana voit käyttää projektin parametreissa määritettyä oletuskorkeutta kirjoittamalla tekstikenttään:
#P~WH#
Siirtymä
Oletusarvoisesti ikkuna tai ovi sijoitetaan keskelle seinärunkoa. Kenttään Offset voit tarvittaessa kirjoittaa ikkunan tai oven poikkeaman oletusarvoisesta sijainnista. Positiivinen suunta on rungon keskikohdasta ulospäin.
Karmileveys
Kirjoita karmin leveys tekstikenttään.
Muuttuja
Määrittää esimerkiksi pystyvälipuitteen paikan ikkunassa. Muuttujan käyttö edellyttää, että ikkunan tai oven 2D- ja 3D-geometria muodostetaan sovelluskehitinohjelman avulla.

Sivu Tiedostot

2D Symboli
Kirjoita kenttään sovelluskehitinohjelman nimi, jonka avulla ikkunan tai oven 2D-geometria luodaan rakennuksen pohjakuvaan. Voit käyttää ohjelman perustoimitukseen kuuluvaa sovelluskehitinohjelmaa, esimerkiksi Example.2d
3D Tarkka
Voit luoda ikkunan tai oven 3D-geometrian seuraavilla tavoilla:
  • Mallintamalla ikkunan tai oven ja tallentamalla mallin Vertex 3D-malliksi (*.vxm).
  • Laatimalla ikkunan tai oven edestä katsotun yhdensuuntaisprojektion, ja tallentamalla sen Vertex 2D-piirustukseksi (*.vxp). Ohjelma luo 3D-mallin 2D-piirustuksen perusteella.
  • Sovelluskehitinohjelmalla.
Jos olet jo tallentanut mallin tai piirustuksen hakemistoon ../custom/complibs/door_custom tai ../custom/complibs/win_custom, kirjoita malli- tai piirustustiedoston nimi tekstikenttään. Voit myös valita avoinna olevan malli- tai piirustusikkunan ja tallentaa siinä olevan mallin tai piirustuksen seuraavasti:
  1. Napsauta 3D Tarkka -painiketta.
  2. Valitse keskusteluikkunassa tiedostotapahtumaksi Poimi ikkunasta ja tallenna kirjastoon.
  3. Vie kohdistin malli- tai piirustusikkunan päälle ja napsauta hiiren vasenta painiketta. Windows Save As -keskusteluikkuna avautuu.
  4. Tallenna malli- tai piirustustiedosto hakemistoon ../custom/complibs/door_custom tai ../custom/complibs/win_custom.
3D Karkea
Katso 3D Tarkka.
Näyttötiedosto
Lisäysvaiheessa ikkunan tai oven ominaisuuksia (tunnusta, koodia, mittoja) muokattaessa käytettävän näyttötiedoston nimi.
Mittojen muokkaus edellyttää, että mitat ovat varioituvia.

Sivu Parametrit

U-arvo
U-arvoa käytetään energialaskennassa. Ohjelmiston perustoimitukseen sisältyvien rakennekirjastojen rakennusosille on määritetty viitteelliset U-arvot.
Lisäparametrit
Lisäparametreilla voidaan määrittää oletusarvot ikkunan tai oven varioituville mitoille. Parametrit erotetaan toisistaan pystyviivalla (|).
Voit asettaa ikkunan tai oven kirjaston oletusikkunaksi tai -oveksi kirjoittamalla tekstikenttään:
*DEFAULT=YES*
Jos et halua luoda ikkunasta tai ovesta aukkokaavioita, lisää tekstikenttään parametri:
OPLIST= 0
Oletusarvoisesti kaikki aukot ovat epäsymmetrisiä. Voit määrittää aukon symmetriseksi lisäämällä tekstikenttään parametrin:
ASYM= 0

Valintaluokite

Kuvaus
Kirjoita kenttään kuvausteksti, joka esitetään kirjastoselaimessa komponentin pienoiskuvakkeessa.
Valintaluokite
Komponentit ryhmitellään kirjastoselaimessa valintaluokitteen mukaan. Kirjoita tekstikenttään haluamasi luokite. Jos haluat lisätä komponentin olemassa olevan luokitteen alle, varmistu, että luokitteen kirjoitusasu on joka kerta täsmälleen sama.
Kuvake ID
Valitse luodaanko kirjastoselaimessa käytettävä komponentin pienoiskuvake 2D-piirustuksen vai 3D-mallin perusteella.