Objektin siirto samassa piirustuksessa/mallissa
Siirrä valitut objektit uuteen paikkaan. Toiminnolla voit siirtää objekteja vain samassa piirustuksessa/mallissa, jossa olet valinnut objektit.
- Valitse yksi tai useampi objekti.
- Tee jokin seuraavista:
- Valitse valintanauhasta Siirrä.
- Avaa tilannekohtainen valikko hiiren oikealla painikkeella, ja valitse toiminto Siirrä.
- Paina Home-näppäintä.
- Valitse viitepiste.
- Viitepisteestä piirtyy katkoviiva kohdistimen ollessa lähes vaaka- tai pystysuorassa tai
45 asteen suunnassa. Tällöin kohdistin muuttuu symboliksi, joka osoittaa, että kohdistin
voidaan lukita kyseiseen suuntaan. Tee jompikumpi seuraavista:
- Lukitse kohdistin haluttuun suuntaan hiiren vasemmalla painikkeella.
- Estä kohdistimen suunnan lukitus painamalla Alt-näppäintä paikkaa osoitettaessa.
Voit lukita kohdistimen myös muun kuin viitepisteen suhteen nollaamalla koordinaatit haluttuun pisteeseen Q-näppäimellä.
- Osoita viitepisteen uusi paikka.
Ennen objektin uuden paikan osoitusta voit valita apuvalikosta käyttöön aputoimintoja, joilla voit esimerkiksi kääntää objektia tai muuttaa sen korkeusasemaa.
Voit pyörittää objektia xy-tasossa myös näppäintoiminnoilla. Näet kulman muutoksen tilariviltä (kulman gamma arvo muuttuu).
- 45° välein Page Up ja Page Down-näppäimillä.
- 5° välein kohdistimen ohjausnäppäimillä nuoli ylös ja nuoli alas.
- 1° välein kohdistimen ohjausnäppäimillä nuoli vasemmalle ja nuoli oikealle.
Huomaa
- Jos valitsemasi objekti on ovi tai ikkuna, viitepistettä ei osoiteta, vaan ohjelma valitsee automaattisesti aukon lisäyksessä käytetyn sijoituspisteen. Voit vaihtaa sijoituspistettä ja muokata ikkunaa Aukon aputoiminnoilla.
- Voit pyörittää objektia näppäintoiminnoilla, kun ../user/SETUP -tiedostossa on avainsana set.vertex.grouparrowrotate= 2.
- Voit siirtää objekteja samassa piirustuksessa myös tilannekohtaisen valikon toiminnoilla Leikepöytä > Leikkaa ja Leikepöytä > Liitä.
- Yksittäistä objektia voit siirtää myös kahvasta siirtämällä, katso Objektin siirtäminen kahvasta.