Lennä mallissa

Tarkastele mallia sisä- ja ulkopuolelta liikkumalla mallissa. Valitse Näkymä | Projektio | Isom Lennä mallissa.

Liikkeen aikana mallia tarkastellaan perspektiivisessä projektiossa. Liikkeeseen vaikuttavat muuttujat kulkuaskel, kääntymisnopeus ja näkymäkulma, joiden arvot näkyvät kehotteessa tilarivillä. Muuttujien arvoja muutetaan näppäintoiminnoilla. Liikettä ohjataan hiirellä tai näppäimistöltä.

Kun liikettä ohjataan hiirellä, kohdistin kuvaa liikkeen suuntaa. Mallin liikuttelu on tasaista ja tarkkaa, mutta siirryttäessä ikkunan äärialueelle nopeus kasvaa. Nopeuteen vaikuttaa hiiren liike, ei tietokoneen suorituskyky. Kulkunopeus esitetään mm/s ja kääntymisnopeus deg/s. Mallin tarkastelussa ovat käytössä hiiren 3 painiketta: hiiren vasen painike, keskipainike ja oikea painike. Liikuta hiirtä samanaikaisesti alustalla alaspäin (käyttäjää kohti), ylöspäin (käyttäjästä poispäin), vasemmalle tai oikealle.

Hiiren ohjaustoiminnot ovat:

  • Hiiren vasen painike - Kun liikutat hiirtä alaspäin, malli loittonee. Kun liikutat ylöspäin, malli tulee kohti. Muut vaihtoehdot ovat liike vasemmalle ja oikealle.
  • Hiiren keskipainike - Liikuta hiirtä alas- tai ylöspäin. Malli kiertää katsojaa.
  • Hiiren oikea painike - Liikuta hiirtä alaspäin, ylöspäin, vasemmalle tai oikealle. Katsoja kiertää mallia.

Ohjattaessa liikettä näppäimistöltä tarkastelua ohjaavat muuttujien arvot annetaan näppäimistöltä. Näppäimistön ohjaustoiminnot ovat seuraavat:

  • Välilyönti (space) - Palauttaa alkuasentoon.
  • Askelpalautin (backspace) - Palauttaa katsomissuunnan vaakasuoraan ja korkeusaseman oletusarvoon.
  • F5 - Kulkuaskel eteen vakiokorkeudella.
  • F6 - Kulkuaskel taakse vakiokorkeudella.
  • F7 - Kulkuaskel vasemmalle vakiokorkeudella.
  • F8 - Kulkuaskel oikealle vakiokorkeudella.
  • Nuoli ylös - Kulkuaskel eteen katsomissuunnassa.
  • Nuoli alas - Kulkuaskel taakse katsomissuunnassa.
  • Nuoli vasemmalle - Kulkuaskel vasemmalle.
  • Nuoli oikealle - Kulkuaskel oikealle.
  • Page Up - Kulkuaskel +z-akselin suunnassa.
  • Page Down - Kulkuaskel -z-akselin suunnassa.
  • Shift + Nuoli ylös - Katsomissuunta ylös.
  • Shift + Nuoli alas - Katsomissuunta alas.
  • Shift + Nuoli vasemmalle - Katsomissuunta vasemmalle.
  • Shift + Nuoli oikealle - Katsomissuunta oikealle.
  • Ctrl + Nuoli ylös - Kasvattaa näkymäkulmaa asteella.
  • Ctrl + Nuoli alas - Pienentää näkymäkulmaa asteella.
  • 1 ,2 ,3 ,4 ,5 ,6, 7 ,8 tai 9 - Kulkuaskeleen asetus: 1, 4, 15, 60, 250, 1000, 4000, 16000, 60000 mm.
  • Q, W, E, R, T, Y tai U - Kääntymisaskeleen asetus: 0.2, 0.5, 1.0, 2.0, 4.0, 8.0, 16.0 astetta.
  • G - Asettaa gravitaation päälle/pois. Kun gravitaatio on päällä, silmäpiste pyrkii pysymään vakiokorkeudella (1500 mm) alla olevasta pinnasta.
  • B - Asettaa taustakuvan siirron päälle/pois.
  • Esc - Lopettaa lennon.
Huomaa:
  • Lopeta liike Esc-näppäimellä.
  • Mikäli malli katoaa työikkunasta pois näkyviltä kesken tarkastelun, se palautuu ikkunaan, kun valitset jonkin vakioprojektion työkalunauhasta tai Näkymä -välilehden Projektio -ryhmästä.