Kierrä osaa akselin ympäri
Advanced Face Modeling Package
Yleistä
- Voit kiertää osaa valitsemasi kiertoakselin ympäri.
- Viiva kertoo kiertoakselin suunnan, sijainnin ja kiertymäalueen alku- ja loppupisteen.
 
 - Voit myös osoittaa kiertymäaluetta rajaavat pinnat, jolloin viiva määrää ainoastaan kiertoakselin sijainnin
 - Viivan päihin kuvitellut tasot (viivan normaalin suuntainen) kertovat sen välin, jonka alueelta malli kiertyy muotoaan muuttaen.
 - Kiertoalueen ulkopuolelle jäävät malli osuudet pysyvät paikallaan (alkupää) tai kääntyvät kierron mukana (loppupää).
 - Jos et osoita kiertoakselia osoittavaa viivaa, vaan osoitat vain rajaavat pinnat, ohjelma laskee kiertoakselin, mutta tulos voi olla yllättävä.
 
Käyttökohteet
- Spiraalimaisten esineiden (kuljetinruuvit, jääkairat) mallintaminen sekä kiertämällä valmistettujen koriste-esineiden (hiilihangot, makkaratikut yms.) mallintaminen.
 

- Kuvassa on osan keskellä kaksi ohjausviivaa, joita käytetään osoittamaan kiertoakseli sekä kiertymän alku- ja loppupäät.
 - Kierto on tehty kummallekin viivalle erikseen.
 
Kierrä osaa
- Valitse valintanauhan toiminto Osa | Muotoilu 
        Kierrä tai- Tuonti | Muotoilu 
            Kierrä tai 
 - Tuonti | Muotoilu 
 - Valitse mallista kiertoakselia osoittava viiva.
- Ellei kiertoakselin suuntaista viivaa ole mallissa, niin keskeytä toiminto ja mallinna ensin ohjausviiva, joka ilmaiseen kiertoakselin sijainnin ja sen alku- ja loppukohdan.
 
 - Valitse mallista kiertymäalueen rajoja osoittavat pinnat tai aputasot.
- Tämä on vapaaehtoinen valinta, jos valitsit viivan (kohta 2), jonka päätepisteet kelpaavat kiertymän alku ja loppukohdaksi.
 
 - Määritä tiedot Kierrä-keskusteluikkunaan.
- Anna kulman arvo.
 - Valitse kiertymän suunta.
- Sisään
                

 - Ulos
                

 
 - Sisään
                
 
 - Valitse Käytä, jotta näet, millaisena osa muodostuu antamillasi
          arvoilla.
- Muokkaa tarvittaessa keskusteluikkunan tietoja.
 
 - Valitse OK.
 
Esimerkki 1:
- Kiertoakseli on koko osan mittainen ja se sijaitsee osan keskellä. Kiertymän arvo on 360°.
 

Esimerkki 2:
- Kiertoakselin lisäksi on osoitettu kiertymää rajaavat pinnat. Kiertymän arvo on 360°.
 

Esimerkki 3:
- Kiertoakselia ei ole osoitettu lainkaan.
 - Kiertymää rajaavat pinnat on osoitettu. Kiertymän arvo on 360°.
- Ohjelma laskee itse kiertoakselin, joten tulos ei välttämättä miellytä.
 
 

Esimerkki 4:
- Kiertoakseli on osan ulkopuolella. Kiertymän arvo on 360°.
 

Esimerkki 5:
- Kiertoakseliksi on osoitettu osan oma reunaviiva. Kiertymän arvo on 360°.
 

Esimerkki 6:
Puuporan terä. 
    - Poran runkoon on mallinnettu kaksi ohjausviivaa, joilla toisella suoritetaan kierto rungossa ja toisella kärjessä.
 - Mallissa voisi olla myös yksi kiertoakseli ja kolme aputasoa, joita käytettään kiertymän alku- ja loppupään osoittamiseen.
 - Kiertokulma porassa 1440° (= 4* 360°) ja kärjessä 360°.
 

Esimerkki 8:
Vasemmalla: Kierre, joka tarvitaan, kun mallinnetaan lihamyllyn ruuvia. Osaan ei ole vielä mallinnettu akselia.
Oikealla: Jääkairaa varten mallinnettu ruuvi.
    - Huomaa, että poikkileikkauksen muoto säilyy, leikataanpa osa kierron jälkeen mistä tahansa kohtaa kiertoakselin normaalitason suunnassa.
 

Huomaa, että kierrä-toiminnolla mallinnettu jääkairan muoto on ulkoreunasta ohuempi, kuin
        sisäreunasta
    - Kuva vasemmalla.
 

- Jos osasta halutaan tasapaksu, käytä kierron jälkeen toimintoa Pintaketjun
            offset.
- Kuva oikealla.
 
 - Tee pintaketjun offset
 
Huomaa: 
      
  - Muokkaa piirrettä valitsemalla piirre puusta, ja valitse toiminto
            Muokkaa
- Keskusteluikkuna Kierrä avautuu.
 - Muokkaa arvoja ja valintoja.
 
 
