Valon varjostusominaisuudet

Rendering

Light-varjostusominaisuudet ovat seuraavat:

  • Yleisvalo - Ambient
  • Ympäristövalo - Environment
  • Aluevalo - Area
  • Kaukovalo - Distant
  • Silmävalo - Eye
  • Goniometrinen valo - Goniometric
  • Pistevalo - Point
  • Projektori - Projector
  • Taivasvalo - Sky
  • Kohdevalo - Spot
  • Area gonimetric
  • Area sky
  • Line gonimetric

Yleisvalo - Ambient

Ambient valo on tasainen yleisvalo, joka valaisee kaikkia pintoja samalla tavalla. Yleisvalolla ei ole suuntaa, eikä se näin ollen aikaansaa varjoja. Yleisvalolla on alla näkyvät parametrit, joiden arvoja voidaan muuttaa:

  1. Valon voimakkuus - Voi saada arvot 0-1 (suositus), esimerkiksi 0.4.
  2. Valon väri - Valon väri RGB-arvona esimerkiksi 255,255,255

Ympäristövalo - Environment

Ympäristövaloa käytetään yhdessä ympäristökuvan kanssa luomaan malliin todellisuutta vastaava valaistusympäristö. Ympäristövalon tärkeimpiä varjostusominaisuuksia ovat:

  • Värikylläisyys (Saturation) - Ympäristökuvan antaman valon värikylläisyys. Arvolla 0 värikylläisyys on sama kuin alkuperäisessä ympäristökuvassa. Miinusmerkkiset arvot -1 saakka vähentävät värikylläisyyttä. Arvolla -1 valon väri on puhtaalla harmaa-asteikolla. Arvot nollasta yhteen lisäävät alkuperäisen ympäristökuvan värikylläisyyttä.
  • Valovoimakkuus (Intensity) - Yksilöllinen kullekin hdr-ympäristökuvalle. Sopiva valonvoimakkuus selviää kokeilemalla. Kokeile aluksi arvoja 1-20. Voit kokeilla myös arvoa alle 1.
  • Tarkkuus (Number of samples) – Keskeisin parametri. Varjojen piirtotarkkuus voi vaihdella välillä 0-8000. Arvot alle sadan tuottavat nopean, mutta karkean ja juovikkaan varjojen piirron. Suuret tarkkuuden arvot soveltuvat paremmin lopullisen visualisoinnin laskentaan, mutta visualisoidun kuvan laskenta-aika voi muodostua pitkäksi laitteiston suorituskyvystä riippuen. Ohjelmistotoimittajan suositus esikatselun tarkkuudeksi on noin 100, ja lopullista kuvaa varten 500-2000.
  • Kohina (Noise) – Kompensoi heikkoa varjojen laskentatarkkuutta lisäämällä kuvaan kohinaa. Kokeile arvoja 0.05-0.2. Pieniä arvoja voit käyttää, kun Tarkkuus on suuri.
  • Varjon pehmeys (Softness) – Kompensoi heikkoa varjojen laskentatarkkuutta pehmentämällä varjon reunoja. Kokeile arvoja 1.5-10. Pieniä arvoja voit käyttää, kun Tarkkuus on suuri.
  • Vain ylempi pallonpuolisko (Use upper hemisphere only) – Määrittää huomioidaanko ympäristökuvan maantason alapuolelta tuleva valo visualisoinnissa. Arvo voi olla TRUE tai FALSE.

Kaukovalo - Distant

Distant eli kaukovalo on valotyyppi, joka määrittää kaukaisen valolähteen, kuten esimerkiksi aurinko. Sen valonsäteet ovat yhdensuuntaisia. Kaukovalolle voidaan määrittää synnyttääkö se varjoja vai ei. Mallissa voi olla samanaikaisesti useita kaukovaloja. Kaukovalolla on alla näkyvät parametrit, joiden arvoja voidaan muuttaa:

  1. Valon voimakkuus - Voi saa arvot 0-1.
  2. Valon väri - Valon väri RGB-arvona esimerkiksi 255,255,255.
  3. Valon paikka - Valon sijainti (mistä) esimerkiksi 0,0,1.
  4. Valon kohde - Valaisusuunta (mihin) esimerkiksi 0,0,0.
  5. Varjot - Varjot päällä/pois arvot TRUE/FALSE.
  6. Varjon resoluutio - Voi saada arvot 0-2048.
  7. Varjon laatu - Voi saada arvot 0-9.
  8. Varjon pehmeys - Voi saada arvot 0-5.5.
  9. Näkyvän valon lähtöteho, arvot annetaan erikseen valon punaiselle, vihreälle ja siniselle komponentille.

Silmävalo - Eye

Eye eli silmävalo on valo, joka kohdistuu malliin katselupisteestä eikä sille näin ollen määritetä paikkaa tai suuntaa. Silmävalo ei muodosta varjoja. Silmävalolla on alla näkyvät parametrit, joiden arvoja voidaan muuttaa:

  1. Valon voimakkuus - Voi saada arvot 0-1 esimerkiksi 0.4.
  2. Valon väri - Valon väri RGB-arvona esimerkiksi 255,255,255

Pistevalo - Point

Point eli pistevalo on valotyyppi, joka valaisee pallomaisesti joka suuntaan. Sen valonsäteet lähtevät osoitetusta pisteestä ja jakautuvat tasaisesti. Pistevalolle voidaan määrittää synnyttääkö se varjoja vai ei. Mallissa voi olla samanaikaisesti useita pistevaloja. Pistevalolla on alla näkyvät parametrit, joiden arvoja voidaan muuttaa:

  1. Valon voimakkuus - Voi saa arvot 0-1.
  2. Valon väri - Valon väri RGB-arvona esimerkiksi 255,255,255.
  3. Valon paikka - Valon sijainti (mistä) esimerkiksi 0,0,1.
  4. Valon kohde - Valaisusuunta (mihin) esimerkiksi 0,0,0.
  5. Valon heikkeneminen - Voi saada arvot 0-1.
  6. Varjot - Varjot päällä/pois arvot TRUE/FALSE.
  7. Varjon resoluutio - Voi saada arvot 0-2048.
  8. Varjon laatu - Voi saada arvot 0-9.
  9. Varjon pehmeys - Voi saada arvot 0-5.5.
  10. Väri Lämpö - Valon värin lämpötila. Voi saada arvon 0-1.
  11. Valotehon yksikkö, esimerkiksi watt.
  12. Valon hajaantuminen - Valon hajonta päällä/pois, arvot TRUE/FALSE.

Kohdevalo - Spot

Spot eli kohdevalo on valotyyppi, jossa valonsäteet levittäytyvät kartiomaisesti. Kohdevalolle voidaan määrittää synnyttääkö se varjoja vai ei. Mallissa voi olla samanaikaisesti useita kohdevaloja. Kohdevalolla on alla näkyvät parametrit, joiden arvoja voidaan muuttaa:

  1. Valon voimakkuus - Voi saa arvot 0-1.
  2. Valon väri - Valon väri RGB-arvona esimerkiksi 255,255,255.
  3. Valon paikka - Valon sijainti (mistä) esimerkiksi 0,0,1.
  4. Valon kohde - Valaisusuunta (mihin) esimerkiksi 0,0,0.
  5. Valon heikkeneminen - Voi saada arvot 0-1.
  6. Valokartion aukenemiskulma asteina.
  7. Puolivalon alue asteina.
  8. Säteen jakaantuminen.
  9. Varjot - Varjot päällä/pois, arvot TRUE/FALSE.
  10. Varjon resoluutio - Voi saada arvot 0-2048.
  11. Varjon laatu - Voi saada arvot 0-9.
  12. Varjon pehmeys - Voi saada arvot 0-5.5.
  13. Väri Lämpö - Valon värin lämpötila. Voi saada arvon 0-1.
  14. Valotehon yksikkö, esimerkiksi watt.
  15. Valon hajaantuminen - Valon hajonta päällä/pois, arvot TRUE/FALSE.