Tuo 3ds-malli
Voit tuoda Vertexiin 3ds-mallin, ja lisätä sen komponenttikirjastoon samalla tavalla kuin itse mallintamasi komponentin.
Komponentin siirrettävyyden takaamiseksi 3ds-tiedosto ja siihen mahdollisesti liittyvä tekstuuri tulee tallentaa asiakaskohtaiseen ohjelmaympäristöön. Tekstuurin määrittävät tiedostot (yksi tai useampi kuvatiedosto, esimerkiksi jpeg- tai tiff-tiedosto) tulee olla samassa kansiossa kuin 3ds-tiedosto. Luo esimerkiksi kansio ../shared/lw/3ds, johon tallennat tiedostot. Avaa sen jälkeen 3ds-tiedosto Vertexiin seuraavasti:
- Tee jompikumpi seuraavista:
- Valitse > Avaa tiedosto. Valitse 3ds-malli ja napsauta Avaa-painiketta.
- Avaa 3ds-malli Vertexiin vedä ja pudota (drag and drop) -menetelmällä.
3ds-tiedoston asetukset -keskusteluikkuna avautuu.
- Valitse jompikumpi seuraavista:
- Luetaan fasettimallina - Fasettimalli on tiedostokooltaan pienempi, mutta et voi hakea mallin pisteisiin, jolloin esimerkiksi sijoituspisteen osoittaminen mallista on vaikeaa.
- Luetaan tavallisena mallina - Tavallinen malli muodostuu kolmioverkoista. Voit hakea kolmioverkon pisteisiin esimerkiksi sijoituspistettä osoittaessasi.
- Anna Skaalauskerroin. Oletuksena on 1, jolloin mallia ei skaalata.
- Valitse jokin seuraavista:
- Tuo kokoonpanona - Jos käytössäsi on Vertex BD ja 3D-mallinnus -lisäoptio, käytä tätä vaihtoehtoa. Kokoonpano koostuu osista. Voit muokata kutakin osaa yksitellen, esimerkiksi vaihtaa visualisointimateriaalin (edellyttää Visualisointi-lisäoptiota).
- Tuo osana - Jos käytössäsi on Vertex BD mutta ei 3D-mallinnus -lisäoptiota, ja haluat muokata esimerkiksi visualisointimateriaaleja, käytä tätä vaihtoehtoa. Malli on yksi osa, josta voit valita pintoja muokattavaksi.
- Tuo mallina - Jos käytössäsi on Vertex Layout, käytä tätä vaihtoehtoa.
- Tarvittaessa tyhjennä valintaruutu Muunna pinnat tasopinnoiksi. Ominaisuus on tarkoitettu käytettäväksi vain erikoistapauksissa, esimerkiksi luettaessa 3ds-malleja vanhalla Vertex-versiolla. Tasopinnoiksi muuntaminen kasvattaa mallitiedoston kokoa.
- Hyväksy OK-painikkeella.
Malli avautuu mallinnusikkunaan. Jos toit mallin kokoonpanona tai osana, valintanauhassa ovat valittavissa 3D-mallintajan toiminnot. Voit muokata mallia, ja tallentaa sen komponenttikirjastoon.
Tallenna malli
Voit tallentaa avoinna olevan mallin Vertex-mallina (vxm) mihin tahansa kansioon valitsemalla > Tallenna nimellä. Jos haluat myöhemmin lisätä tallennetun mallin komponenttikirjastoon, tallenna malli kansioon ../custom/complibs/macro_custom.
Voit myös tallentaa ja lisätä mallin suoraan komponenttikirjastoon seuraavasti:
- Napsauta hiiren oikeaa painiketta mallinnusikkunassa.
- Valitse Tallenna kirjastoon > Makrokirjastoon. Tallenna rakennuskomponentti kirjastoon -keskusteluikkuna avautuu.
- Hyväksy OK-painikkeella.
- Sulje malli-ikkuna.
Malli tallentuu komponenttikirjastoon Vertex-mallina (vxm). Voit lisätä sen rakennukseen komponenttiselaimesta.