Kopioi ja liitä komponentti leikepöydältä
Voit lisätä rakennusmalliin komponentin, jota ei ole tallennettu komponenttikirjastoon.
Komponentti voi olla esimerkiksi 3DS tai 3D DWG -tiedostomuodossa (vaatii 3D DWG -tuonti -lisäoption). Muunna tiedosto Vertex-malliksi (*.vxm). Tee jompikumpi seuraavista:
- Valitse > Avaa tiedosto.
- Avaa tiedosto Vertexiin vedä ja pudota (drag and drop) -menetelmällä.
Voit asettaa mallin pinnoille tekstuurin kuvatiedostosta (vaatii Visualisointi-lisäoption).
Aseta tekstuuri kuvatiedostosta
Kopioi komponentti leikepöydälle
- Valitse malli omassa ikkunassaan ja kopioi se leikepöydälle. Malli voi olla osamalli tai kokoonpanomalli.
- Osa - Valitse piirrepuussa ylin taso.
- Kokoonpano - Valitse kaikki osat piirrepuussa tai paina Ctrl+A.
- Avaa tilannekohtainen valikko hiiren oikealla painikkeella.
- Valitse Leikepöytä > Kopioi tai paina Ctrl+C.
Liitä komponentti leikepöydältä
- Aktivoi rakennusmalli.
- Avaa tilannekohtainen valikko hiiren oikealla painikkeella.
- Valitse Leikepöytä > Liitä tai paina Ctrl+V.
- Sijoita komponentti haluamaasi paikkaan.
Tallenna malli
Voit tallentaa omassa ikkunassaan avoinna olevan mallin Vertex-mallina (vxm) mihin tahansa kansioon valitsemalla > Tallenna nimellä. Jos haluat myöhemmin lisätä tallennetun mallin komponenttikirjastoon, tallenna malli kansioon ../custom/complibs/macro_custom.
Voit myös tallentaa ja lisätä mallin suoraan komponenttikirjastoon seuraavasti:
- Napsauta hiiren oikeaa painiketta mallinnusikkunassa.
- Valitse Tallenna kirjastoon > Makrokirjastoon. Tallenna rakennuskomponentti kirjastoon -keskusteluikkuna avautuu.
- Hyväksy OK-painikkeella.
- Sulje malli-ikkuna.
Malli tallentuu komponenttikirjastoon Vertex-mallina (vxm). Voit lisätä sen rakennukseen komponenttiselaimesta.