Kopioi ja liitä komponentti leikepöydältä

Voit lisätä rakennusmalliin komponentin, jota ei ole tallennettu komponenttikirjastoon.

Komponentti voi olla esimerkiksi 3DS tai 3D DWG -tiedostomuodossa (vaatii 3D DWG -tuonti -lisäoption). Muunna tiedosto Vertex-malliksi (*.vxm). Tee jompikumpi seuraavista:

  • Valitse > Avaa tiedosto.
  • Avaa tiedosto Vertexiin vedä ja pudota (drag and drop) -menetelmällä.

Voit asettaa mallin pinnoille tekstuurin kuvatiedostosta (vaatii Visualisointi-lisäoption).

Tuo 3ds-malli

Tuo 3D DWG -tiedosto

Aseta tekstuuri kuvatiedostosta

Kopioi komponentti leikepöydälle

  1. Valitse malli omassa ikkunassaan ja kopioi se leikepöydälle. Malli voi olla osamalli tai kokoonpanomalli.
    • Osa - Valitse piirrepuussa ylin taso.

    • Kokoonpano - Valitse kaikki osat piirrepuussa tai paina Ctrl+A.

  2. Avaa tilannekohtainen valikko hiiren oikealla painikkeella.
  3. Valitse Leikepöytä > Kopioi tai paina Ctrl+C.

Liitä komponentti leikepöydältä

  1. Aktivoi rakennusmalli.
  2. Avaa tilannekohtainen valikko hiiren oikealla painikkeella.
  3. Valitse Leikepöytä > Liitä tai paina Ctrl+V.
  4. Sijoita komponentti haluamaasi paikkaan.

Tallenna malli

Voit tallentaa omassa ikkunassaan avoinna olevan mallin Vertex-mallina (vxm) mihin tahansa kansioon valitsemalla > Tallenna nimellä. Jos haluat myöhemmin lisätä tallennetun mallin komponenttikirjastoon, tallenna malli kansioon ../custom/complibs/macro_custom.

Voit myös tallentaa ja lisätä mallin suoraan komponenttikirjastoon seuraavasti:

  1. Napsauta hiiren oikeaa painiketta mallinnusikkunassa.
  2. Valitse Tallenna kirjastoon > Makrokirjastoon. Tallenna rakennuskomponentti kirjastoon -keskusteluikkuna avautuu.

    Tallenna rakennuskomponentti kirjastoon

  3. Hyväksy OK-painikkeella.
  4. Sulje malli-ikkuna.

Malli tallentuu komponenttikirjastoon Vertex-mallina (vxm). Voit lisätä sen rakennukseen komponenttiselaimesta.